Na een heftige relatie die zes jaar duurde, keerde ik mijn grote passie min of meer de rug toe. Met bloedend hart en lood in mijn schoenen, dat wel. Maar het ging niet meer, de balans was weg, ik was moegestreden. Een relatie die overschaduwd werd door onbegrip en tegenwerking. Een stap vooruit zetten en meteen weer twee terug. Gezeur over geld. Ik voelde me eenzaam in die relatie, was geneigd om het elders te zoeken. Die breuk is nu vijf jaar geleden, maar onlangs ontmoette ik mijn oude vlam weer en sprong de vonk als nooit tevoren weer over.

Denk je al ‘waar heeft ze het in godsnaam over?’

Ik heb het over MUZIEK. Vooral live muziek en wat het internet voor bands kan betekenen. Zal ik het even uitleggen?

In 1994, mijn afstudeerjaar, kwam ik de Venezolaanse Metalatino band Laberinto tegen in een obscure kroeg op de Amsterdamse wallen. Na afloop van het concert verkochten hun sexy vriendinnen cassettebandjes aan het publiek. Ik raakte bevriend met de heren en stapte in de rol van promotor / marketingmiep. Na een jaar tekenden ze bij een management bureau / boekingskantoor en ik ging mee. Toen was ik ineens promotor / marketingmiep / platenlabel / festival- en tourorganisator / woordvoerder etc van een heleboel hele leuke bandjes. Ik werd partner in het bureau. We staken onze tenen in het toen nog wat koude water van het internet als platform. We zwommen, dreven af en toe boven en verkeerden ook regelmatig op het randje van verzuipen. Maar er waren ook onvergetelijke hoogtepunten zoals Dynamo in 1997, Rock am Ring, mooie shows in Berlijn en in obscure jongerencentra. Leuke kleine kroegentourtjes met ex-Byrds leden Scott Nienhaus en Terry Rogers. Om het hoofd financieel boven water te houden ging ik ook websites bouwen voor bedrijven. En in 2000 werd ik weggekaapt door een heel leuk bedrijf in Den Haag, om daar een internet afdeling op te zetten.

Te ver voor de muziek uitgelopen?

Ons concept was destijds om de muziek van bands per nummer als mp3 op het internet te zetten. Omdat kleine betalingen toen nog veel moeilijker waren dan nu, zetten we er het bankrekeningnummer van de band naast. Het was voor ons belangrijker dat de muziek verspreid zou worden dan dat er altijd maar overal voor betaald moest worden. De inkomsten uit merchandise waren sowieso al hoger dan die uit de verkoop van cd’s.

Nieuwe oude vlam!

En nu ben ik alweer drie jaar als zelfstandige aan het vertellen en schrijven over de hefboomwerking van het nieuwe, sociale internet. En in die rol werd ik door Lykle de Vries uitgenodigd om me als expert te verbinden aan de Lopend Vuur pitch. Een briljant idee van de initiatiefnemers van Lopendvuur.nl, een onafhankelijk online platform voor bands. Het idee: een wedstrijd waarmee bands een contract van Sony BMG kunnen winnen. Niets nieuws onder de zon? Oh jawel hoor: uiteraard is de muzikale kwaliteit van de bands een criterium waar de eerste selectie op plaatsvindt. Maar de vijf bands die de tweede ronde halen, gaan de strijd aan op basis van een businessplan en een marketingconcept. Want muziek maken is ondernemen. Dus zijn er 12 experts aangetrokken die in Leeuwarden een dag met de bands hebben doorgebracht om samen aan een businessplan en een pitch te werken. En dat was het moment dat de vonk voor mij weer oversloeg.

Vonkjes!

De band waar ik die dag samen met Raymond Calis van bliksems.nl aan verbonden was is Believe is a Doubt. Jonge, enthousiaste en zeer ervaren muzikanten, die zeer gretig naar onze ideeën luisterden, en zelf ook behoorlijk creatief aan het ondernemen waren. Dat was vonkje een: muzikanten die nu eens niet al het werk bij jou over de schutting willen gooien, maar zelf de schouders eronder willen zetten om hun muziek een boost te geven.

Vonkje twee kwam van de andere experts:

  • Andrew Dubber Online Music Consultant, Music Industries Lecturer, Producer and Author
  • Erwin Blom Ex-Hoofd VPRO Digitaal
  • Joey Ruchtie Programmeur Rotown en Noorderslag
  • Jan Douwe Kroeske DJ & Programmamaker
  • Marco Raaphorst Bloggend musicus
  • Raymond Calis Marketing Manager Van Velzen
  • Marco Derksen Adviseur interactieve marketing
  • Ritzo ten Cate Ondernemer in Ondernemerschap
  • Rutger Middendorp Communicatie Held
  • Jan Pier Brands Head of Music Academy of Popculture/Wham! Wham! Records
  • Tollak Ollestad Musician (Michael McDonald, Don Henley, Jewel, Seal, Venice)

Ervaren rotten uit de muziekbizz en experts op het gebied van creativiteit en moderne marketing. Bij degenen die ik gesproken heb proefde ik het enthousiasme voor deze nieuwe tijd waarbij het weer om echte muziek lijkt te draaien.

Wat ga ik hier nou mee doen dan?

  • Nou, bloggen natuurlijk. Sinds 2005 blog ik over het nieuwe internet, met af en toe een zijsprongetje naar iets met muziek. Eigenlijk vond ik dat off-topic of buiten de focus van mijn business vallen. Nu niet meer! Ik heb nog even zitten wikken of ik voor artikelen over muziek een nieuw blog zou beginnen, maar kies ervoor om dat gewoon hier te doen. Het hoort vanaf nu gewoon bij Sanne Roemen, en als ik daarmee focus verlies dan neem ik dat maar voor lief. Ik voel me als mens een geheel en voel me dus ook het prettigste om de dingen waar ik warm voor loop, op één plek onder te brengen. En dat is hier.
  • Op zoek naar gelijkgestemde professionals om te onderzoeken op welke manier wij ons kunnen verenigen in een soort van platform waarmee we bands kunnen faciliteren en ondersteunen om te ondernemen met muziek. Ik heb al een beetje een gevoel waar te beginnen :-P
  • Natuurlijk blijf ik gewoon schrijven en spreken over mijn stokpaardje, the social web. Tegen wie het maar horen wil, muzikanten, ondernemers, kenniswerkers, creatieven. Geef mij maar een podium, ik heb er lol aan!