Linked

Linked

Thomas Jefferson: “He who receives ideas from me, receives instruction himself without lessening mine; as he who lights his taper at mine receives light without darkening me”

De kracht van online social networking is dat het netwerk van jouw netwerk voor jou toegankelijk wordt. Dit tweede- en derdegraads netwerk is vele malen omvangrijker en meer divers dan jouw eigen eerstegraads netwerk. Op die manier kan jij jouw doelen veel makkelijker, effectiever en efficiënter bereiken.

Voor mij persoonlijk zijn LinkedIn en Twitter goud waard. Ik werk met heel veel verschillende maatschappelijke thema’s en zal in geen enkel thema een specialist worden. Maar om van waarde te zijn voor mijn klanten, mijn publiek, wil ik er wel voldoende over weten om te ontdekken hoe social media en netwerkdynamiek voor hén van waarde kunnen zijn.

Hoe gebruiken boeren, welzijnswerkers, topambtenaren, gemeenten, medezeggenschapsorganen, goede doelen, kwaliteitsmanagers, duurzaam bouwers etc.. social media als hefboom op hun werk? Waar zitten de koplopers, de kartrekkers en de “first followers” bij deze groepen mensen?

Op LinkedIn zoek ik wie er in de tweede of derde graad van mijn netwerk zitten die te maken hebben met zo’n thema. Wie zit er in mijn eerste graad die die persoon kent en kan ik hem vragen om ons in contact te brengen? Op Twitter “gooi” ik de “zeg ken jij iemand die…” vraag in de groep en krijg ik ook bijna altijd wel iets terug. Dit helpt mij om snel een beeld te krijgen van de groep waar ik voor werk en het thema dat bij hen speelt.

Om hulp te krijgen is het slim om een positieve “whuffie factor” te hebben. Dat is een soort sociaal kapitaal. Een positief saldo krijg je doordat mensen zien dat jij anderen helpt, dat je open en transparant bent. Je wilt dus graag waardevolle verbindingen tussen mensen uit jouw netwerk tot stand brengen. En je gebruikt je beoordelingsvermogen om te bedenken wanneer je dit wel en niet wilt doen. “Nee” zeggen mag!

Let dus vanaf het begin op dat je verbindingen aangaat met mensen waarvan je het ok vindt als anderen zien dat jij met hen verbonden bent. En hou je contacten toegankelijk voor je netwerk.

Het afsluiten van je contactenlijst: waarom zou je?

  • “Ik wil niet aan mijn concurrenten laten zien wie ik allemaal in mijn netwerk heb.  Dat zijn namelijk klanten, prospects of mensen die ik als headhunter op het oog heb.”
    Dit argument herken ik van “vroeger” toen er nog een “voor wat hoort wat” mentaliteit was bij het netwerken. Toen mensen zelfs soms nog geld kregen voor het tot stand brengen van een waardevol contact. In het wereldje van sales en headhunting is een contact letterlijk cash. Maar denk je nou echt dat mensen de tijd nemen om je hele contacten lijst door te nemen op zoek naar potentiële klanten of om koppen te jagen? En weet je dan niet dat ze jouw contacten alsnog te zien krijgen als ze gewoon gebruik maken van de zoekfunctie van LinkedIn?
  • “Ik heb jaren heel hard gewerkt hebt om dat netwerk op te bouwen en leg dat niet zomaar te grabbel, zodat anderen het kunnen afpakken.”
    Wat kan iemand dan precies afpakken? Mocht een ander jouw contacten benaderen en niet goed duidelijk kunnen maken wat de waarde is om een verbinding aan te gaan, dan wordt dat geen waardevolle verbinding. Jij hebt de relatie, een ander ziet alleen maar een naam, zonder geschiedenis, zonder relatie.
  • “Ik heb diamantjes in mijn netwerk, belangrijke mensen die niet zomaar met iedereen connecten en die niet zomaar benaderd willen worden. Ik moet dus discreet zijn om hen te beschermen.”
    Heel stoer! Werkt niet. Wat je uitstraalt is: ik wil niet delen met anderen, ik wil hier alleen maar komen halen en niet komen brengen, “voor wat hoort wat”. Als mensen kunnen zien dat je verbonden bent met diamanten, heeft dat hoogstwaarschijnlijk juist een positieve uitwerking op jouw reputatie. En tenslotte: al kunnen ze zien dat jij met hen verbonden bent, dan nog kunnen ze hen niet rechtstreeks benaderen. Ze zullen dat met een “get introduced through a connection” moeten doen, waarbij jij de poortwachter bent die dat contactverzoek goed- of afkeurt.
  • “Ik heb een paar contacten waar ik me een beetje voor schaam, ze hebben een slechte reputatie maar ik durfde hun contactverzoek niet te weigeren”
    Da’s niet zo slim van je. Ga naar “contacts” en “remove contacts” en haal die mensen waar je je voor schaamt als de wiedeweerga uit je contacten! Je netwerk is een mooie tuin, die aandacht en zorg uitsraalt, zichtbaar voor anderen. Als daar onkruid tussen staat haal je het weg.

In iets andere vorm schreef ik dit stuk vandaag ook op het blog van Webwijs trainingen.