Productiviteitskiller #1: onderbrekingen.

Door het tijdverschil werd ik in San Francisco vrijwel niet gestoord door mail of telefoon. Nu ben ik weer thuis en valt mij extra op hoeveel impact die kleine onderbrekingen hebben op de ‘flow‘.

En vandaag lees ik op het weblog van MeerEffect over het effect van deze onderbrekingen en wat je eraan zou kunnen doen. Hij vraagt hoe wij dat zelf aanpakken maar ik zie nergens een reactiemogelijkheid (foei!). Dus vertel ik het hier.

Situatieschets:

Gestoord Mijn werk houdt veel gepraat in. Dat doe ik het liefst ‘face to face’. De rest van mijn tijd zit in denken, lezen en schrijven. Dat doe ik thuis in ons ‘kantoortje’.
Ik ben bijna autistisch goed in focussen: wanneer ik denk, lees of schrijf ben ik van de wereld. Weinig dringt tot mij door. (Men zegt dat ik heel boos kijk als ik geconcentreerd bezig ben).
Wanneer dan een telefoontje of een mailtje uit zichzelf om mijn aandacht vraagt, kom ik van heeeeeeeel ver. Ik heb daarna veel meer dan de gemiddelde 20 minuten nodig om ‘er weer in’ te komen.

Mijn trucs:

  • Mail: Zoals meereffect adviseert haalt mijn mailprogramma de mail niet automatisch op.
  • De tip om pas na een bepaald tijdstip mail binnen te halen ga ik uitproberen, dat lijkt mij een hele goede!
  • Daarnaast gebruik ik de Getting Things Done methodiek voor het verwerken van de mail. Het voert te ver om dat hier helemaal uit te leggen maar hier staat een stroomschema.
  • Telefoon: Het geluid en de trilfunctie van mijn telefoon staan UIT! Wanneer ik gestoord kan worden, leg ik de telefoon in mijn gezichtsveld, en dan zie ik hem oplichten. Mijn hersens bepalen of ik dat zie of niet. Als ik heel gefocusd bezig ben, zie ik het niet eens.
  • Wanneer ik van tevoren weet dat ik focus nodig heb, leg ik de telefoon waar ik hem niet kan zien. Ik kijk dan als ik klaar ben welke gesprekken ik gemist heb. Dit gaat verder dan wat MeerEffect adviseert: hij zegt dat je hem wat langer kan laten rinkelen.
  • Vragen van vriend en miauwende kat: nadat ik heb uitgelegd dat ik niet boos ben, maar geconcentreerd weet hij dat, wanneer ik zo’n gezicht trek, hij even niet tegen me moet praten. En de kat… daar heb ik nog geen oplossing voor, maar die is al heel oud dus dat lost zichzelf ooit wel op.

Vooral op mijn manier van omgaan met de telefoon krijg ik verdeelde reacties. Sommige mensen vinden dat niet klantvriendelijk. Dat begrijp ik wel. Mijn netwerk weet echter dat ik alleen opneem wanneer het goed uitkomt, en dat ik ze dan dus ook 100% aandacht kan geven. Eigenlijk weten ze dus dat ze mij nooit kunnen storen en ik heb ook wel eens gehoord dat dat hen juist weer een rustig gevoel gaf!

Daarnaast ben ik niet zo heel blij met de dictatuur van de bereikbaarheid van tegenwoordig. Wanneer ik met mensen ben, staat mijn telefoon uit. Wanneer ik aan het autorijden, fietsen, wandelen, boodschappen doen ben, staat mijn telefoon vrijwel altijd uit. Noem mij maar ouderwets, maar zo heb ik het graag. Ik houd van focus bij alles wat ik doe.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hiermee omgaan, niet alleen met telefoon, ook met e-mail en zaken als ‘verdwalen op het internet’ enzo. Reageer hieronder en vertel over jouw aanpak.