San, waarom lukken er bij jou zoveel dingen?

Meestal ga ik bij deze vraag blozen en zeg ik “ik heb geen idee, ik doe eigenlijk helemaal niets”. Maar als ik er langer over nadenk heb ik wel een idee. Het is geen recept voor succes, maar wel een ingrediëntenlijst. En het is geen garantie, maar het zijn wel zaken die helpen. Of als je het omdraait, en je laat deze ingrediënten weg, dan is de kans dat het niet zo goed lukt groter.

Allereerst moet ik je vertellen dat er 9 van de 10 keer niets gebeurt met een idee of initiatief. Maar die zie je bijna niet. Soms valt een collectief na een tijdje uit elkaar of in slaap (zoals bij The Starfish Collective). Dat is niet erg want als er behoefte is aan wat het collectief te bieden heeft, heb je ze zo weer bij elkaar geveegd. Zoals mijn broer, Nils Roemen, het zo mooi verwoordt: “mag het ook mislukken”? Waarmee hij aangeeft dat als je de angst voor mislukking wegneemt, mensen met veel meer energie en vrijheid aan de slag gaan. In mijn ogen mislukt er zelden iets, er lukt altijd wel wát, al is het soms niet wat je in het begin voor ogen had.

Ik maak inderdaad wel heel erg vaak mee dat dingen lukken. Bij eigen initiatieven, zoals Naamlooz, The Starfish Collective (samen met Daan Kortenbach), Webwijs, Social Imagineers (met Abdul Rahman Advany), Lifehacking.nl (met Daan Kortenbach, Frank Meeuwsen en Martijn Aslander) en in losse projecten bij klanten. Ook mensen uit mijn netwerk lukt heel veel. Bijvoorbeeld Ingrid van den Boogaard met haar I am one world project, Jasper van Impelen met zijn Finding your Inner Superhero en zo kan ik nog wel even doorgaan. Update: wat ik echt niet vind kunnen, is dat De Dag van de Dialoog (Olga Plokhooij) ontbreekt!

Een recent voorbeeld:

Afgelopen dinsdag kreeg ik de onzalige ingeving om voor mijn tweets over live concerten een aparte Twitter account aan te maken: LivetipsNL. Dat leidde de eerste dag al tot een stroom volgers en tips en een enorme dwaaltocht over het internet naar websites van bands en podia en festivals. De ambitie werd “de meest complete stroom van tips over Live concerten”. Dat in het kader van mijn credo “shoot for the moon, even if you miss, you’ll land between the stars”.

Beren op de weg, ik zie ze ook wel hoor, heus! Dat het zo storm liep was eigenlijk best wel eng. Waar was ik toch aan begonnen? Het moet vooral niet op werk gaan lijken. Wat wil ik eigenlijk precies met zo’n account, het wordt gegarandeerd een zooitje. Daar hou ik wel van maar het maakt ook onrustig. Moet ik dit allemaal in mijn eentje doen? Het wordt vast heel erg veel gedoe! Maar binnen twee uur sloten zich twee helpers aan, Anja Feijen en Marco Kalnenek. Zij kregen van mij de login gegevens en begonnen hun eigen zwerftocht, voegden twitterende muziekpro’s toe, reageerden op tips en twitterden ze door. Hee, maar dan wordt het leuk! Alweer een voorbeeld van Annedien Hoen’s Wet van het Zandkasteel!

Maar hoe doe ik dat nou toch telkens? 4 belangrijke ingrediënten:

  1. De wet van het Zandkasteel stelt: als je zelf gewoon iets gaat zitten doen, zullen mensen die zich aangetrokken voelen, meedoen. Dus: als je iets wilt, begin dan gewoon.
  2. De wet van Nils Roemen is dat het beter werkt wanneer dingen mogen mislukken. Creëer dus speel- en experimenteer ruimte. En als het mislukt, geef dan een feestje en probeer ervan te leren.
  3. Daarnaast lukken dingen makkelijker als je de juiste vraag stelt. Op 13 maart schreef ik al over sociaal kapitaal in organisaties en hoe het stellen van de juiste vraag kan helpen om mensen in beweging te krijgen.
  4. En tenslotte is het essentieel dat de juiste mensen de vraag oppikken.

Even over die juiste mensen, welke eigenschappen hebben die doorgaans?

Als ik kijk naar de mensen die bij bovenstaande collectieven zijn aangehaakt hebben ze een aantal eigenschappen met elkaar gemeen.

  • Ze gebruiken social media doelgericht (dus als middel om een doel te bereiken)
  • Ze respecteren mijn en elkaars grenzen
  • Ze kunnen allemaal een aanjagersrol vervullen doordat ze dingen dóen waaraan anderen mee willen doen
  • Ze zijn betrouwbaar en komen afspraken na
  • Ze hebben tolerantie / voorliefde voor chaos
  • Ze leven en werken vanuit een mindset van overvloed, niet van schaarste.
  • Ze zijn (soms bijna pathologisch) optimistisch, leven en werken niet vanuit angst.

Een ander mooi lijstje van eigenschappen komt van Martijn Aslander. Die verbindt al jaren mensen, informatie en ideeën op zo’n manier dat er behoorlijk veel lukt en hij formuleert het als volgt:

Mensen met wie dingen lukken zijn…

  • bovengemiddeld snel van geest (anders moet je alles 10 x uitleggen)
  • bovengemiddeld flexibel (anders raken ze in de war als de boel verandert, en dat gebeurt nog al eens in deze moderne wereld)
  • open minded (want dan kunnen ze nieuwe dingen bevatten)
  • NIEUWSGIERIG (de belangrijkste eigenschap want dan ontdekken ze zelf van alles en als je dan met elkaar gaat uitwisselen leer je weer van elkaar)
  • lief (dat wil zeggen: onbaatzuchtig: iets voor een ander doen zonder er gelijk iets voor terug te willen hebben, en integer: een ander niet benadelen ten gunste van jezelf)
  • en ze hebben lef (zijn niet bang om uit hun comfort zone te stappen, te groeien en ervaren)

Weerstand tegen dit lijstje?

Dus als je niet zo’n internetter bent, niet zo gevoelig bent voor grenzen, liever volgt, afspraken vergeet, een hekel hebt aan chaos, tijd en geld tekort komt, het soms niet zo ziet zitten, mag je dan niet meedoen? Als je niet zo snel nieuwe dingen oppikt, graag de zaken goed plant, vertrouwt op ervaringen uit het verleden, geen 100 RSS feeds en 10 boeken per week leest, graag iets terug wilt zien voor je werk, goed voor jezelf zorgt en het liefst in de comfort zone blijft, kan je dan niet van waarde zijn?

Juist wel!!!!! Ik denk dat je, naast de aanjagers en katalysatoren ook mensen nodig hebt die dingen handen en voeten kunnen geven, die niet de hele tijd met nieuwe ideeën komen maar ervoor zorgen dat er aan bestaande ideeën gewerkt wordt. Die dingen kunnen afmaken. Die zorgen dat er een keer geld verdiend wordt. Zij bewaken de continuïteit, kwaliteit, groei.

De bottom line is dat je de juiste mix moet hebben. Aanjagers en afmakers, beginnetjes makers, inspiratoren, ideeën bedenkers, uitvoerders, in praktijk brengers, proces in de gaten houders, sfeerbewakers etc.

Hebben jullie ervaring met wanneer dingen lukken en de juiste mix van mensen? Deel ze in de reacties.