Sinds kort gaan mensen om mij heen uit hun dak over Pinterest. Ik zal wel iets over het hoofd zien maar ik snap echt niet waarom dat is. In mijn beleving filtert mijn netwerk uit een hoop rommel het enigszins toonbare (da’s fijn!) om het onderling weer zo vaak te delen en pinnen dat het weer rommel wordt, want overdadig (da’s niet fijn). Ik zit al sinds 2007 te wachten tot het web de volgende sprong maakt. Ik heb zelfs opdracht gegeven aan verschillende pogingen om het op te lossen. Maar dat was geen succes. Ik wil een internet waar wij, gebruikers in een handomdraai waarde toevoegen aan informatie. Zodat wij van nut zijn voor ons netwerk, zodat we elkaar als informatiefilter kunnen gebruiken. Dat doen we al zeg je? Mehh. Een beetje ja, en erg rudimentair.

Waarde toevoegen aan informatie…

Je deelt eens een linkje op twitter, facebook of linkedin. En als je pet er naar staat schrijf je erbij waarom je het van waarde vindt. Een stap verder is dat je een Tumblog bijhoudt waar je deze informatie van meer context voorziet. Sommige mensen maken link collecties en categoriseren die, zoals op Pinterest gebeurt. Aan de andere kant van het spectrum staat de fanatieke de blogger die een kennisniche adopteert en continu nuttige artikelen post.
Door er blogposts over te schrijven, een link collectie aan te bieden, te voorzien van tags, door over informatie te twitteren… Veel méér dan dat is het niet, en dat al sinds eind jaren ’90 toen de logboek-achtige web toepassingen in opkomst kwamen.

Wat wil je dan nog meer?

Robert Scoble formuleerde dit al heel mooi in maart 2010 (!!)

Scoble gebruikt de metafoor van informatie-atomen. Een tweet, een foto op flickr, een conversatie op google buzz, een facebook status bericht, een youtube video. Een “curator” mixt die ingrediënten tot een informatie molecuul, en voegt daar waarde aan toe. Zet dingen in context, haalt de pareltjes eruit, verbindt informatie rond een thema. Scoble benoemt de volgende zeven behoeften van “real time curators”:

  1. Bundelen.
    Bijvoorbeeld tweets, foto’s, video’s, blogposts rond een event of onderwerp.
  2. Ordenen.
    Belangrijke dingen eruit laten springen, onbelangrijke naar de achtergrond. Subgroepen maken van informatie.
  3. Distribueren
    Via twitter, facebook, ons blog, rss, e-mail.
  4. Redigeren.
    We hebben een bundel, nu willen we onze kijk op die bundel delen.
  5. Updaten
    Een bundel bijhouden, aanvullen met actuele informatie.
  6. Participatie
    Anderen kunnen waarde toevoegen aan bundels: reageren, foto’s en video’s linken, een poll.
  7. Je bundels monitoren
    Zien hoe vaak ze geretweet zijn, zien waar je publiek vandaan komt.

Zo moeilijk lijkt het me niet. Maar inmiddels schreeuwen we al zo’n vier jaar om werkelijk goede “curating” software. Voorzover ik weet is ze er nog niet. Storify is een aardig begin maar mijn behoefte gaat verder dan in de actualiteit over een onderwerp verslag doen. Mijn klanten (en ik dus) hebben rond hun thema een blijvende behoefte aan bovenstaande 7 mogelijkheden.

Weet jij het?

Loop jij ook met deze vraag rond? Hoe los jij dat op? Ken je platforms die een all in one fix bieden of knoop jij houtje touwtje de dingen aan elkaar? Ik zou het graag horen in de comments.