Soms lees je iets dat een inzicht geeft waar je eigenlijk al heel lang op zit te wachten en waardoor alles op zijn plek valt. Vandaag bijvoorbeeld. Steve Pavlina heeft er een beetje een handje van om af en toe van die parels te produceren. Deze bijvoorbeeld, over 10 redenen om geen baan te nemen. Anja Wassenaar wees me laatst op zijn artikel: “Social Media, Rethinking productivity“. Ook een goed artikel, maar het mooiste komt nog: hij verwijst in dat bericht naar een eerder artikel uit 2005 (!!) over zijn definitie van productiviteit. *KUCH* Dat stond er dus al die tijd al en ik heb het nooit gelezen en het had me zó geholpen als ik dat wel had gedaan. Maar goed, beter laat dan nooit.

“Ik heb de hele dag keihard gewerkt maar heb het gevoel dat ik niets uit mijn vingers gekregen heb”

Herkenbaar? Je hebt dus het gevoel dat je niet effectief bent geweest, dat je je tijd niet efficiënt gebruikt hebt. Dan kan je Steven Covey’s 7 habits gaan lezen om meer focus in je leven aan te brengen. En je kan David Allen’s Getting Things Done methodiek gebruiken om de dingen die je wilt en moet doen, ook echt gedaan te krijgen. Heb ik zelf ook gedaan en dat hielp al een heel stuk. Maar ik heb nog steeds dagen dat ik echt heel veel gedaan heb, maar toch nog het gevoel heb dat ik niet productief ben geweest.

De essentie: waar doe ik het allemaal voor?

Covey en Allen aaien er wel even overheen: een doel hebben, een missie, iets waar het bij jou allemaal om draait is heel belangrijk. Allen noemt het ‘vision’ of ‘life purpose’ of ‘50.000 feet’. Bij Covey is het de tweede gewoonte: begin met het doel voor ogen. Dit is voor mij niet genoeg gebleken. Ik heb een visie en een missie, ik heb een doel voor ogen. Maar de link tussen mijn dagelijkse doen en laten en dat doel is er niet altijd.

Soms voel ik me zelfs een beetje een spijbelaar als ik me bezig houd met mijn hoogste doel. Productief ben ik pas als ik veel vinkjes heb kunnen zetten bij mijn To Do lijstje. Niet als ik de hele dag met “overpeinzen wat ik hier nou van moet vinden” of “lange wandeling maken met X” bezig ben geweest. Terwijl dat juist misschien wél heel erg in lijn is met mijn doel, mijn essentiële vraag. En de dagen dat ik keihard werk maar de link met mijn missie ontbreekt, voel ik me dus onbevredigd, onproductief. Eigenlijk is het dus bijna nooit goed. Herken je dit? Dan word jij misschien ook wel blij van onderstaande.

Missie, doel, “life purpose”

Even een zijspoor: ik houd niet zo van doelen of missies. In mijn talig brein zijn dat dingen die ergens in de toekomst liggen, voor mijn gevoel schuurt dat een beetje. Niet iedereen denkt er zo over, maar voor mij voelt het alsof het pas telt als je missie bereikt is. Wel heb ik veel met “life purpose” of: waartoe ben ik hier. Een subtiel verschil maar bij deze laatste voelt het alsof het iets is waar je elke dag mee bezig kan zijn. Niet het reisdoel, maar de reis telt. En het mag ook mislukken.

Steve Pavlina zet productivitet af tegen de mate waarin wat je doet, bijdraagt aan je “life purpose”. Hieronder mijn interpretatie van Steve’s Blogpost over Productiviteit.

Productiviteit = waarde / tijd en Waarde = volume x impact x tijdsduur x essentie

Dus: productiviteit is Waarde gedeeld door Tijd (of energie, kan ook). En waarde is Volume maal Impact maal Tijdsduur maal Essentie. Ik heb de volgorde van Steve naar eigen voorkeur aangepast. Met de belangrijkste als laatste.

Volume:

Hier gaat het gewoon om aantallen. Hoeveel blogposts schrijf je? Hoeveel lezingen, workshops, trainingen, klanten, offertes, projectplannen, adviezen etc? Hoeveel afspraken heb je gemaakt, hoeveel vergaderingen bijgewoond? Dit is waar je baas (ook als je ‘eigen baas’ bent) graag de nadruk op legt. Maar we weten allemaal dat volume niet het enige is. Je kan heel veel productie draaien zonder impact te hebben of een duurzaam effect te hebben.

Impact:

Hierbij gaat het om wie er waarde ontvangt? Hoeveel en wat voor soort mensen? Hebben zij ook weer impact? Hoe verspreidt de waarde zich? Gaat dat snel? Hoeveel mensen vertellen anderen er weer over, of linken naar jouw verhalen? Kortom, veroorzaakt wat je doet rimpels in het water? Ook dit is niet het enige, je kan heel veel hele belangrijke mensen bereiken met een verhaal maar als het een niet echt ter zake doend verhaal is… wat is dan de waarde?

Tijdsduur:

Hoe lang is het effect van wat je doet voelbaar? Weblog artikelen en video’s blijven lang op het internet staan. Soms zie je na jaren nog mensen op oude artikelen klikken (zoals op dat artikel van Steve dus). Blijft wat je doet de mensen bij, wordt het herinnerd?

Essentie:

Bij essentie gaat het om de betekenis van wat je doet, de essentie van de waarde die je levert. Het gaat erom of dat wat je doet bijdraagt aan je “life purpose”. Eén opmerking, telefoontje, verbinding, idee, gedachte kan voor een ander een wereld van verschil maken. Hoe uniek is wat je gedaan hebt? Kan je het overal vandaan halen of alleen bij jou? Hoeveel doet je persoonlijkheid, eigenheid, unieke talent ertoe? Wat betekent het voor de ander, of voor de wereld? Wat draagt wat je gedaan hebt bij aan je missie?

Het meeste waardedenken focust op volume gedeeld door tijd. Maar dat is het meest beperkende stukje van deze vergelijking. Maar…

Het allerbelangrijkste is de essentie (daarom heet het ook zo!)

Steve Pavlina: “Essence is the single most important factor. If you miss the point of your life, your ultimate productivity is zero, no matter how hard you work and how well you attempt to optimize all the other factors. If you gain the whole world and lose your soul, your ultimate payoff is zero. That essence is your purpose.” Kortom: als je niet weet waar je het allemaal voor doet, is je productiviteit NUL, ongeacht hoe hard je werkt en hoe je ook probeert om andere factoren te optimaliseren. Want 3 x 5 x 2 x 0 = 0. Toch?

De clou is dat dingen die je doet om te ontdekken wat je missie is ook bij de essentie horen. Dus als je het nog niet weet, dan telt dat ook.

Als je boeken zit te lezen waar je dingen van leert die bij je missie passen, of als je tijdens een lange wandeling de rust en stilte probeert te vinden die je nodig hebt om door te gaan, ben je waarde aan het creëren. Als je met een inspirerende persoon een lekker hapje gaat eten, als je zit te twitteren of je RSS feeds aan het lezen bent, als je aan het verdwalen bent op internet of je bent de ramen aan het lappen. Als dat de dingen zijn die jou weer op het spoor krijgen, of die de voorwaarden scheppen om je werk te kunnen doen, dan ben je DUS productief! Als je lol aan het maken bent, een dansje waagt, je zinnen verzet, ontspant, blij wordt en je voelt je daarna weer helemaal opgefrist en vol nieuwe energie…

Je bent pas echt je tijd aan het verdoen als je maar koppig doordendert met volume produceren in zo weinig mogelijk tijd.