Over Sanne Roemen

Met meer dan 15 jaar ervaring met advies aan bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties heb ik kijk op vraagstukken rond innovatie, organisatieontwikkeling, kennisontwikkeling, communities en ondernemerschap. Ik spreek de taal van visionairs, managers, beleidsmakers, projectleiders, ontwerpers en programmeurs. Maar ook die van ‘de straat’, de jongeren, agrarisch ondernemers, onderwijzers, ingenieurs. Van de mensen die met hun laarzen in de modder staan en het leven leven.

Als een vis in het water op het snijvlak van mensenwerk, lerende organisaties en (online) technologie. De bodem daarvoor legde ik met de mix van Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Informatica en Bedrijfskunde. Maar ik stopte niet met leren. Ik volgde de Cognitive Edge training (over kiezen in deze tijd van constante verandering) en een cursus onderzoeksjournalistiek. Ik vulde mijn gereedschapskist met een massa methoden voor facilitatie, projectbegeleiding en creativiteit: Open SpaceWorld CaféDialoogAppreciative Inquiry, Cognitive EdgeArt of Hosting, Dragon Dreaming, Value Based Project Management, SCRUM.

Achtergrond

Van 2000 tot 2005 bouwde en leidde ik bij communicatiebureau DPI Animation House de interactive afdeling. Ik werd specialist op het gebied van online communicatie, visuele communicatie en interactieve educatieve games. Ik ontwikkelde daar DORIS, een hele slimme zoekmachine. En een game waarmee de trambestuurders van de HTM leerden om door de nieuwe tramtunnel te rijden. Mijn verantwoordelijkheden waren: leiding geven aan het team, sales en accountmanagement, marketing van de internet afdeling, projectmanagement, begeleiding van de creatieve processen, conceptontwikkeling.

Daarvóór was ik ook ondernemer. Naast mijn studie SPH en mijn werk met dakloze jongeren en in de horeca bouwde ik een bedrijf op in de muziek. Ik verzorgde boekingen, promotie en producties van cd’s en videoclips voor bands en ik organiseerde tournees en festivals. Vanaf ca 1997 raakte het internet in zwang en ontdekte ik het als kanaal om mijn bandjes aan de man te brengen. Ik bouwde websites, zette computergestuurde fax-mailingen op (de voorloper van de e-mail nieuwsbrief) en onderhandelde met Buma Stemra over een acceptabel digitaal formaat voor audio bestanden.

In de jaren 1997 en 1998 had ik een intensieve bijbaan in de sportmarketing. Ik organiseerde sportevenementen, o.a. de Brinta Beach Classic (mountainbiken op het strand tussen Scheveningen en Noordwijk) en het Ijsgala (afsluiting van het schaatsseizoen). Voor Aegon en de KNSB regelde ik de sponsorevenementen rond de grote schaatskampioenschappen en alles mbt de kleding voor de schaatsers.

Mijn persoonlijke passies zijn muziek luisteren, vooral bij live concerten, lezen en schrijven, koken en eten, skiën en fietsen.

Uit nieuwsgierigheid wat er zou gebeuren als we leuke mensen uit Nederland zouden verbinden aan leuke mensen in Uganda organiseerden Michel Groenenstein en ik een supertoffe ontdekkingsreis: Creative Minds Uganda. Uit wanhoop over netwerkbijeenkomsten van gelijkvormige eenpitters richtte ik de Naamlooz borrels voor leuke mensen op in 2005. Mijn drive om slim te werken en te leven om strategisch lui te kunnen zijn bracht mij aan de wieg van Lifehacking.nl. Een warm hart voor pioniers in de netwerksamenleving leidde tot mijn rol als bestuurslid van Great Place to Live. Uit passie voor luisteren en voor werkelijk zinvolle gesprekken sloot ik me aan bij het netwerk Adviseurs in Dialoog.

Ik schreef het boek “Webwijs, effectief social media gebruiken in 90 minuten”, droeg bij aan het boek van Pamflet 2 over zelfsturing, en in “De Digitale Bibliotheek” over de netwerkbenadering van de bibliotheek. Voor de Nederlandse vertalingen van “The Starfish and the Spider” en “We-Think” schreef ik het voorwoord.

Kwaliteit en scherpe randjes

Oordeel vooral zelf of je denkt dat wij een klik zullen hebben: ik ben analytisch, creatief en vernieuwend, een perfectionist met oog voor detail. Goed in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Ik kan versimpelen: complexe thema’s vertalen naar structuren, systemen en kennis. Ik heb een sterke antenne voor sfeer en teamspirit. Ik ben nieuwsgierig, stel veel vragen.

Mijn scherpe randjes: ik kan drammerig overkomen doordat mijn tempo hoog ligt en ik zaken vaak snel doorzie. Dan kan het gebeuren dat ik vergeet iedereen mee te nemen. Gelukkig ben ik dol op feedback en spreek ik graag af dat we altijd open met elkaar blijven communiceren.

Radio maken!

De laatste tijd ben ik vaak op de Radio en ik vind het FANTASTISCH. Wil jij dus op radio eens ruimte maken voor iemand die met gevoel voor humor en oog voor detail over behoorlijk veel onderwerpen graag meepraat, ik kom GRAAG! Ik heb om de week een vaste column op Radio Aalsmeer in Uur van Puur, een programma met een zeer innige band met social media en internet. Ook ben ik onderdeel van het panel van debaters van de radioversie van het Lagerhuis, dat elke donderdag om 13.30 in de Nieuws b.v. op Radio 1 te horen is. Een zwarte band in dialoog is mooi, maar ik wilde ook eens spelen met debat als vorm. Ik vind het heel leuk om te doen en te leren en af en toe gaat het best goed ook.

Download mijn C.V. in het Nederlands of in het Engels.

Foto door Mario Roberto Ruiz – Studio9 Photography