7 days - move a mountain.

Beeld: 7 days – move a mountain by Kim Ravers

Voor het formuleren van doelstellingen hanteert men graag S.M.A.R.T. (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Da’s prima, maar voor mij vaak niet werkbaar. Ik vertaalde het eerder al in specifiek, meetbaar, ambitieus, revolutionair en tijdgebonden omdat veel projecten waar ik bij betrokken zijn nogal pionierderig en innovatief zijn. En daar hoort een zekere “over the top” -heid bij.

Seven Days of Inspiration

Dit initiatief had / heeft als ambitie: Nederland upgraden in een week! Helaas kon ik er die week niet bij zijn. Maar na het lezen van alle tweets, blogposts, artikelen in de pers, reflecties en verslagen over Seven Days of Inspiration voel ik me ineens extreem nederig. Wat een ontroerende en grootse dingen zijn daar neer gezet. En hoe authentiek en oprecht delen alle betrokkenen hun leerervaringen, twijfels en worstelingen. En hoe enthousiast hun eigen en elkaars successen! Ik ga ze hier niet opsommen. Kijk maar op de site.

Naar aanleiding van wat ik daar allemaal gelezen heb, heb ik S.M.A.R.T. weer overhoop gehaald.

  • Schitterend
    Dus niet te specifiek, want bijeffecten, ongelukjes, serendipiteit is soms zo ongelooflijk veel schitterender dan dat specifieke dat je je bij aanvang voor kon stellen. Geef ruimte aan het onvoorstelbare.
  • Meeslepend
    Dus niet meetbaar. Als het meetbaar moet zijn, moet het in kaders passen. Dat is prima, maar dan ga je dus vooraf geformuleerde resultaten meten. En zoals ik al zei, het onvoorstelbare heeft ruimte nodig. En als je toch wilt meten, meet dan aantal tweets, blogposts, betrokken mensen, fouten (als je die al zo kan noemen) en hoe jij en andere betrokkenen zich voelen op een schaal van 1 tot 10.
  • Ambitieus
    Dus niet acceptabel, sterker, voor sommigen soms zelfs onacceptabel. Shoot for the moon, even if you miss, you’ll land between the stars. Aan die legendarische quote van Brian Littrell (jawel, een van de backstreet boys!) heb ik weinig toe te voegen.
  • Revolutionair
    Dus niet realistisch. Ga niet modelleren naar de bestaande realiteit maar naar een gedroomde realiteit. En dan nog een stapje verder.
  • Tijdgebonden
    Ja, die houden we erin. En dan niet als “wanneer is het afgelopen?” maar “wanneer gaan we het vieren?”. En wanneer ga je uitwisselen en verbinden en er lawaai over maken. En wanneer ga je dat nog een keer doen, en nog een keer?? Zoals dat van 28 februari tot 6 maart 2011 voor Seven Days of Inspiration voor het eerst (en zeker niet voor het laatst) gebeurde.

Mijn diepe respect voor de initiatiefnemers, kartrekkers van de steden en alle betrokkenen bij Seven Days of Inspiration.

 

Lees Interacties

Reacties

  1. Bij een cursus die ik zojuist gevolgd heb werd vereist dat een doel SMARTI is, waarbij SMART voor de gebruikelijke diongen staat en de I voor Inspirerend. Het moet namelijk ook een doel zijn waar je echt voor wilt gaan.

  2. Martin Kuipers leerde me ooit DUMB als tegenhanger van SMART:

    Dreamy, Unrealistic, Memorable, Bolt.

    Meer mijn ding :)

  3. Heel mooi, dank je wel

    en ….verslaat SMARTI met verve

    No More Pro-Blamen
    You + Me = WeSolve!

    Koos ik als motto/ondertititel van mijn nieuwe Stichting Imagine This!

  4. Inderdaad veel leuker zo die uitleg. Bovendien: Je hebt al 4 van de 5 letters in je naam! Klein tipje: draai de letters om (anders blijf je in hetzelfde kader) en noem het TRAMS…die bewegen…;0)
    Vrolijke groeten,
    Monica de Vente

  5. erg leuk en bevrijdend
    Toch voel ik, vanuit mijn jarenlange praktijk als ontwikkelaar, de aandrang de ‘ouderwetse’ SMART te verdedigen. De bevrijdende SMART geeft namelijk vooral de opdrachtgever vrijheid of zelfs vrijblijvendheid. Er kan altijd wat nieuws bedacht worden en de ontwikkelaar kan het dus nooit goed doen.

    Neemt niet weg dat je er niet te gauw mee moet beginnen.
    Het uiteindelijke resultaat van de 99% transpiratie moet je weliswaar op SMART criteria beoordelen, maar die o zo belangrijke ene % inspiratie kun je beter met TRAMS (@Monica de Vente) stimuleren.
    Of (@Wouter Groenewold was me er net mee voor)
    eerst DUMB en dan pas SMART

    • Greald, daar heb je een heel goed punt. En die hou ik er dan ook in: eerst DUMB, dan SMART (maar dat smart dan als ik eenmaal weg ben liefst).

  6. Van @mrtnk leerde ik ooit dat ik doelen niet SMART maar DUMB moet formuleren: Dreamy Unrealistic Motivating en Bold.. Komt overeen met deze prachtige SMART doelen van jou!

  7. Heidi, dank! Karin R :-)
    Jeroen: ja geweldig van Martin, Wouter Groenewold noemt het hierboven ook. Eigenlijk vind ik DUMB nog mooier dan mijn nieuwe SMART

Trackbacks

  1. […] maken. Klinkt toch een stuk frivoler in de oren, vind je ook niet? Een ook wat wervender SMART nieuwe versie is te vinden op de site van Sanne Roemen: Schitterend Meeslepend Ambitieus Revolutionair […]